Mandelkubb

Mandelkubb är ett klassiskt bakverk som kan serveras som en bulle till fikat. Mandelkubb är spröda bakverk tack vare hjorthornssaltet som dock har en lite otäck lukt under tiden bakverket gräddas. Efter gräddning försvinner den stickande lukten och bakverket tar inte någon smak av detta.
mandelkubb
Mandelkubb, mycket goda spröda bullar som smakar mandel.
Timglas Tid: 40 minuter
Portioner 20 st
Näringsvärde Näringsvärde per kaka (40 g): 134 kalorier

Ingredienser:

Garnering:

Utrustning:

Ugn:

  • 200 °C i mitten av ugnen i ca 15 minuter med över- och undervärme

Baka mandelkubb så här:

  1. Mät upp smör och strösocker. Låt stå framme tills smöret är mjukt.

    Rör ihop smör och strösocker till en jämn smet, använd gärna elvisp med vispar.

  2. Om du använder hela bittermandlar, mal den.

    Tillsätt ägg, bittermandel, hjorthornssalt, gräddfil (eller filmjölk) samt vetemjöl.

    Arbeta ihop allt till en jämn deg som ska vara ganska kladdig. Använd gärna elvisp med degkrokar.

    (Använd inte decilitermått och gräv i mjölpåsen när du mäta upp vetemjöl, väg istället eller mät upp genom att hälla mjölet i litermått.)

  3. Klicka ut degen på en plåt med bakplåtspapper. Strö över pärlsocker.

    (Smeten flyter ut och höjer sig under gräddning. Klickar man ut smetklickarna ganska nära som jag brukar göra så flyter de lite ihop, men å andra sidan blir de lite tjockare och det tycker jag är godare än att man gräddar på flera plåtar med stort avstånd mellan degklickarna så att de inte flyter ihop.)

  4. Grädda mandelkubbarna mitt i ugnen i 200°C i ca 15 minuter tills de fått en gnutta färg.

  5. Skär isär de mandelkubbar som flutit ihop. Låt svalna på galler.

    Lägg mandelkubbarna i en kakburk, gärna plåtburk med lock.

byt ut Variationstips:

Även om de hela bittermandel är den äkta råvaran så tycker jag bittermandelarom eller bittermandelolja ger en godare och fylligare smak. Tänk dock på både vad gäller arom hela bittermandlar att mängden som är lagom är en smaksak. Man kan ta mer/fler om man vill ha ännu mer bittermandelsmak.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Förvara gärna mandelkubb i rumstemperatur i en plåtburk med lock, håller sig minst 2 veckor. Går även bra att frysa in och håller sig då minst 3 månader.

Se även dessa recept

| Bullar & vetebröd |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Åsa ✏️ Skrivet av Susanne
5 dl vetemjöl väger 300 g eftersom 1 dl vetemjöl väger 60 g. Så ja det är rätt i receptet. Om man packar mjölet i decilitermåttet vilket man gör om man gräver i påsen så kan man säkert trycka i så mycket som du beskriver och det är just därför jag skriver att man inte ska göra så eftersom det lätt blir alldeles för mycket mjöl. Mjölet ska aldrig packas när man mäter upp det utan hällas upp eller allra helst vägas för att få rätt mängd.
✏️ Skrivet av Åsa
Är verkligen mjöl-mängden rätt? 300 g fick jag till 2 dl
✏️ Skrivet av Viktoria
Svar till Katrin persson: Det står på punkt 4. /mvh
✏️ Skrivet av Katrin persson
Önskvärt med ugnsvärme o tid i ugn.
💬 Svar till Sara ✏️ Skrivet av Susanne
Ja det sticker på ett lätt obehagligt sätt i näsan. 😉

Visa alla kommentarer