Majonnäs - Recept

Gör din egen supergoda och tillsatsfria hemgjorda majonnäs på 5 minuter utan att det blir några äggvitor över! Du behöver en stavmixer med tillhörande skål med höga kanter. Världens enklaste och snabbaste hemlagade majonnäs.
majonnäs
Egen hemgjord majonnäs. Mycket god och enkel att göra med detta recept och man slipper dessutom överblivna äggvitor.
Timglas Tid: 5 minuter
Portioner ca 2.5 dl
Näringsvärde Näringsvärde för hela mängden (263 g): 1733 kalorier, 1 g kolhydrater, 192 g fett, 7 g protein, 0 g fibrer

Ingredienser:

laktosfritt Laktosfritt
glutenfritt Glutenfritt
vegetariskt Vegetariskt

Utrustning:

  • mixer - handmixer med hög burk

Gör så här:

  1. Mät upp alla ingredienser i den höga skålen som hör till mixerstaven.

    Om inte alla ingredienser har samma temperatur, låt mixerskålen med de uppmätta ingredienserna stå framme i rumstemperatur ca 30-60 minuter så temperaturerna jämnar ut sig. Annars är risken stor att majonnäsen skär sig.

    alla ingredienser till majonnäs
    Alla ingredienser.
  2. Stoppa ner stavmixern längst ner i botten och kör på högsta effekt, höj sakta stavmixern upp mot ytan under ca 5-15 sekunder så att krämig majonnäs bildas under stavmixern. När man är klar ska hela blandningen bestå av krämig majonnäs, fortsätt annars mixa.

    Nu är majonnäsen klar!

    mixa majonnäs
    Mixa majonnäs.
    färdigmixad majonnäs
    Färdigmixad majonnäs.

glödlampa Tips & tricks:

  • Det är viktigt att alla ingredienser har samma temperatur för att inte majonnäsen ska skära sig.
  • Om majonnäsen skär sig så kan man rädda den genom att lägga en äggula i en annan skål och sedan tillsätta den skurna majonnäsen matskedsvis under vispning.
  • Använd en olja med neutral smak, undvik olivolja och kallpressad rapsolja.
  • Om du inte har någon stavmixer. Ta då 2 äggulor istället för 1 ägg. Mät upp alla ingredienser utom oljan i en skål. Tillsätt oljan droppvis och vispa kraftigt. (Det går även att använda vanlig mixer till detta.)

LCHF LCHF Tips:

Majonnäs har mycket lågt GI.

tillsatstips Tips för att undvika tillsatser:

Köp dijonsenap och vitvinsvinäger utan tillsatser så blir din majonnäs helt utan tillsatser.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Minst 1 månad i kylskåp.

Se även dessa recept

| GI | LCHF | Tillbehör |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Sisi
Väldigt gott och enkelt, efter detta kommer jag aldrig mer köpa majonnäs 🤩👍🏼
💬 Svar till Malin ✏️ Skrivet av Susanne
Läs gärna instruktionerna i receptet en gång till. Ingredienserna måste ha samma temperatur och man ska använda den avlånga burken avsedd för stavmixer. Jag har gjort det här receptet massor med gånger så jag vågar lova att receptet är rätt. Läs gärna alla kommentarer också från andra som gjort receptet, det finns en del bra tips och kanske kan det ge någon ledtråd till vad som gick snett. Hoppas du vill prova igen och skriv gärna och berätta hur det gick.
✏️ Skrivet av Malin
Det blev ingen majonnäs av detta. Blev aldrig tjock
✏️ Skrivet av Dennis
Ni som misslyckas gjorde antagligen samma misstag som jag(förutsatt att ni följt ovan instruktioner i övrigt) med att ni inte använder en behållare som precis är så stor att mixerhuvudet får plats i den. Ni ska sedan börja mixa på full effekt och liksom vricka den lite fram och tillbaka för att slutligen lyfta huvudet uppåt långsamt.
💬 Svar till Adrian ✏️ Skrivet av Adrian
Jag har aldrig gjort majonnäs tidigare men provade det här receptet med stavmixer. Oj oj vad roligt och lätt det var, jag kommer nog inte köpa mer majonnäs från affären mer.
För min smak så var det för mycket vitvinsvinäger så jag tar endast en tsk vinäger och det blir perfekt.

Visa alla kommentarer