Kvargglass

Supergod och troligen den enklaste glassen som är klar på 5 minuter! Ett flexibelt recept som passar både den som äter enligt LCHF, GI, fettsnålt eller proteinrikt, se varianter i receptet. Glassen kan ätas både som mellanmål och som nyttig efterrätt. Mycket mättande, särskilt om du använder kvargen med högre fetthalt och vispgrädde.
kvargglass
Supergod och enkel kvargglass - perfekt som efterrätt eller mellanmål.
Timglas Tid: 5 minuter
Portioner 4 portioner
Näringsvärde Näringsvärde per portion (205 g): 234 kalorier, 16 g kolhydrater, 13 g fett, 13 g protein

Ingredienser:

glutenfritt Glutenfritt

Utrustning:

Gör så här:

  1. Mät upp kvarg, eventuellt vispgrädde och socker eller sötningsmedel i en mixerskål.

    (Vispgrädden ger en rundare smak och mer mättnad. Även kvargen med högre fetthalt ger en rundare smak och mera mättnad. Socker eller sötning kan uteslutas.)

  2. Tillsätt blåbären som måste vara frysta.

  3. Mixa till en slät smet. Smaka av och tillsätt eventuellt mer av valfri ingrediens och mixa. Servera och ät direkt!

servera Serveringstips:

Ställ gärna in serveringsskålar eller glas i frysen före servering så smälter glassen inte lika fort.

glödlampa Tips & tricks:

Alla mått i detta recept är ungefärliga och går bra att ändra efter tycke och smak. Det är enkelt att smaka sig fram till sin egen favorit. Måtten angivna i detta recept är min favorit och jag använder kvargen med ca 10% fetthalt.

LCHF LCHF Tips:

Välj kvargen med ca 10% fetthalt.

Se även dessa recept

| Efterrätter | GI | Glutenfritt | LCHF | Mellanmål |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Andreas
(Ser att Åsa skrev för flera år sedan och förväntar mig absolut ingen respons, men tänkte ändå rätta lite fel)

Denna glassen blir riktigt god och fungerar alldeles utmärkt om du har lchf som kosthållning. Allting i lagom mängs brukar ju vi svenskar säga, och det gäller även glassen vid lchf, naturligtvis fungerar det inte att vräka i sig flera kilon och förvänta sig resultat, men en 100-200g lite då och då förgyller tillvaron och är väl egentligen så vi borde förhålla oss till desserter, lchf eller inte.
✏️ Skrivet av Julia
Hej!
Bra recept. Jag testade med lingon och florsocker istället, blev jättegott. Hade även lite vaniljpulver och lite citron i. MUMS!
✏️ Skrivet av Åsa
Detta passar inte alls LCHF ätare! Alldeles för mycket kolhydrater och för lite fett. Kvarg äter man aldrig som den är i LCHF utan då måste man isf tillsätta grädde i kvargen för att få upp fettet. Sen är det alldeles för mycket hallon för att kunna ätas av LCHFare, häften är nog tillräckligt. Blåbär kan man inte äta som LCHFare heller. man håller sig under 5kh/g per vara. Blåbär innehåller 9gkh per 10g medans hallon innehåller 4gkh per 100g. Passar nog för 6p för en LCHF ätare dessutom. Då blir det ca 5g kh per portion, men även det är mycket, framförallt om man äter strikt LCHF som ligger på max 20g kh per dag. MVH Åsa
✏️ Skrivet av Kim
Åh men så superenkelt! Tack så mycket!
✏️ Skrivet av Anki
Man blir ju inspirerad. Hacka färsk banan och frysa in för banankvargglass? Ja, det ska provas.

Visa alla kommentarer