Dillkött

Klassiskt recept på dillkött. Att koka dillkött är enkelt och passar särskilt bra på hösten när högrev och dill är billigt. Köttet blir mört och fint när det får koka länge. Enkelt recept som kräver liten arbetsinsats men lite planering då köttet ska koka länge. Gör gärna dubbel sats.
dillkött med dillsås
Servera gärna dillköttet med kokt potatis, morötter och så klart den goda dillsåsen.
Timglas Tid: 2 timmar och 15 min, varav ca 30 min jobb
Portioner 4 portioner
matlåda Denna rätt är lämplig för matlådor.

Ingredienser:

Dillsås (2-4 portioner):

Gör så här:

  1. Skär köttet i bitar. Lägg i en gryta.

    • ca 1 kg kalvkött med ben
    högrev i bitar
    Högrev i bitar.
    högrevsbitar i gryta
    Högrevsbitar i gryta.
  2. Häll på vattnet. Tillsätt salt och kryddpepparkorn.

    vatten, salt, kryddpepparkorn tillsatt
    Vatten, salt, kryddpepparkorn tillsatt.
  3. Skölj dillen. Om du använder krondill, skär eller klipp av toppdillen d.v.s. kronorna med fröna och spara till såsen. Om du använder vanlig dill, skär eller klipp bort kvistarna från stjälkarna och spara kvistarna till såsen.

    Lägg dill-stjälkarna i köttgrytan.

    • ca 5-10 stjälkar krondill
      • eller  ca 85 g (ca 10-15 stjälkar) dill
    dillstjälkar och dillkvistar
    Dillstjälkar och dillkvistar.
    dill i köttgrytan
    Dill i köttgrytan.
  4. Låt koka upp. Sänk sedan värmen och låt koka på svag värme under lock tills köttet lätt ramlar sönder (och lossnar från benet om det är kalvkött med ben). Jag sätter en timer på 2 timmar, det brukar bli bra.

    OBS! Var försiktig så det inte kokar över. Lägg locket på glänt och vakta i början när det skummar mycket.

    köttet kokar
    Köttet kokar.
    dillköttet klart efter 2 timmar
    Dillköttet klart efter 2 timmar.
  5. Dillsås:

  6. Såsen brukar ha en strykande åtgång hos oss så jag gör oftast dubbel sats av såsen. Det går utmärkt att göra dubbel eller tredubbel sats eller mer (så länge kokspadet räcker) så att man får så många portioner man önskar.

    Smält smör i en såskastrull.

    smör i en såskastrull
    Smör i en såskastrull.
    smält smör
    Smält smör.
  7. Tag bort från plattan och tillsätt vetemjöl. Vispa till en jämn sås utan klumpar.

    vetemjöl tillsatt
    Vetemjöl tillsatt.
    en jämn sås utan klumpar
    En jämn sås utan klumpar.
  8. Vispa ner köttspadet, lite i taget. Vispa ner grädden.

    • 2 dl köttspad från koket
    • 0,5 dl grädde
    köttspadet vispas ner
    Köttspadet vispas ner.
    grädden vispas ner
    Grädden vispas ner.
  9. Låt koka upp under vispning. Sänk värmen och låt koka ca 2-3 minuter.

    såsen kokar
    Såsen kokar.
  10. Tillsätt ättika. Tillsätt dillkvistarna som du gärna kan klippa fint. Smaka av. Tillsätt ev. strösocker och kanske mer salt. Tillsätt mera ättika om du vill ha mer syra.

    (Om du vill använda äggula så rör du ut fin klippt dill med äggulan i en kopp. Vispa sedan ner i såsen under omrörning. Låt endast koka upp och tag genast bort från plattan annars är det risk att såsen skär sig.)

    ättika tillsätts
    Ättika tillsätts.
    finklippt dill
    Finklippt dill.
    dillen tillsätts till såsen
    Dillen tillsätts till såsen.
  11. Låt koka någon minut (har du använt äggula, tag bort direkt från värmen när det börjar koka).

    Servera med köttet och t.ex. kokt potatis och morötter.

    färdig dillsås
    Färdig dillsås.

GI GI Tips:

Ät dillkött och sås (utan socker) och servera med grönsaker, uteslut potatis helt eller ät bara lite potatis.

LCHF LCHF Tips:

Gör såsen utan socker. Servera med t.ex. kokt blomkål istället för potatis. (Det är vetemjöl i såsen men det blir väldigt lite vetemjöl per portion men om man kör strikt LCHF får man ta bort vetemjölet.)

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Förvara överbliven mat i kylskåp där det håller sig minst 5 dygn.

Se även dessa recept

| GI | LCHF | Nötkött |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Stefan
Hejsan. Prövade ditt recept idag. Mycket gott. Det är nog ganska lika som min mor o mormor gjort. Jag fick ärva en kokbok som Martha förbundet i Finland utgivit med recept då från gamla tider. Idag finns dom på nätet naturligtvis där alla kan gå in och kolla. Märkväl på svenska. Men mycket trevligt att följa dig här på din sida.
Det är första gången jag kommenterar nåt här men nog vart här många gånger. Fina recept med super detaljerade bilder. Tusen tack 😊 mvh Stefan
💬 Svar till Lena Lif ✏️ Skrivet av Susanne
Ja du kan använda fryst dill till köttet. Om du ska koka dillkött behöver du dill till köttet eftersom den ger dillsmak till köttet. Men du måste ju inte göra dillkött utan du kan ju bara göra ett långkok genom att utesluta dillen och servera med dillsås. Det går också bra och blir säkert gott men jag skulle då inte kalla det för dillkött. 😊Kul att du tycker om min matblogg! Välkommen åter! 😊
✏️ Skrivet av Lena Lif
Hej,
Tycker om dillkött men har inte lagat det själv. Just nu finns ju inte färska dillkvistar här i vår lilla stad i södra Norrland. Till såsen kan jag ju använda frusen dill men kan jag använda den till koket av köttet också? Eller ska jag strunta i att ha dill vid kokningen köttet?
Tack för en trevlig matblogg. Jag är ofta här letar recept.
Mvh/ Lena
💬 Svar till Elin ✏️ Skrivet av Susanne
Det ska vara 12% ättika. Gäller alla recept på recepten.se om jag inte angivit något annat. (Det står om du klickar på ättika i ingredienslistan.)
✏️ Skrivet av Elin
Ska det vara 12- eller 24% ättika? Eller spelar det ingen större roll?

Visa alla kommentarer