Bloggens startsida

Frys in färsen

Publicerad 17 mars 2014 13:15

Ett bra sätt att spara pengar är att köpa färs i storpack när den har ett bra pris och frysa in. Det gäller all färs som köttfärs, blandfärs, fläskfärs, lammfärs.

Tänk på att färs är färskvara, kolla datum och frys in den i tid om du inte använder den färsk. Den ska lukta fräscht. Däremot behöver man inte oroa sig för den mörkare färgen som färsen kan få, oftast skiftar den lite i mörk färg här och där. Den beror på färsens kontakt med syre och är helt ofarligt.

Jag tycker en lagom mängd att frysa in är 400-500 g vilket jag oftast utgår från i mina recept. Detta tänker jag på redan i affären så att jag väljer ett paket med färs som väger något som är ungefär delbart med 400-500 g. Jag är också noggrann med att kolla ursprungsmärkningen så att jag inte av misstag köper något annat än svenskt kött.

dela upp färsen

Ta fram fryspåsar, en sked och en hushållsvåg och lägg sedan 400-500 g i varje fryspåse. Använd vågen för att veta lagom mängd.

väg köttfärsen

Platta ut färsen med handflatan så det blir platta paket. Detta gör att färsen tinar snabbare och tar mindre plats i frysen. Sätt på en påsklämma. Se till att du får ur så mycket luft som möjligt när du sätter på påsklämman.

Platta ut färsen

påsklämma på köttfärspaket

Jag brukar skriva på varje paket med en fryspenna vad som är i, datum och vikt.

Skriv namn, datum och vikt
Färdigt köttfärspaket, redo att frysa in.

Fryspenna
Min fryspenna, ca 8 år gammal som fungerar fortfarande (märke: penol).

Lägg in köttfärspaketen i frysen på plant underlag under tiden de fryses in.

Publicerad  17 mars 2014 13:15

relaterade artiklar Läs gärna även:


Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Linda ✏️ Skrivet av Susanne
Hej Linda, jag har aldrig varit med om dessa problem och då har jag fryst in mycket köttfärs, både nötfärs, blandfärs och fläskfärs. Den har aldrig luktat direkt annorlunda före och efter frysning. Likaså har jag använt köttfärs efter sista förbrukningsdatum utan att det varit något fel på den, min erfarenhet är att maten oftast håller sig längre än vad som står på, dock gäller det inte alltid icas färska hamburgare och kronfågels färska kyckling där jag tyvärr fått reklamera en del, då köttet luktat riktigt illa, nötfärsen brukar se grå ut när den blir dålig och det har hänt dagar före sista förbrukningsdag, men det har aldrig varit något problem för mig att reklamera i de fallen. Då har personalen sagt att det kan bero på vaccuumproblem vid paketeringen. Men i ditt fall när du pratar om 24 timmar så är det ju inte vaccuum-förpackat. Då kan man ju tro att köttet de malt köttfärsen av i så fall varit gammalt eller att de har märkt om. Tråkig historia hur som helst! Jag har även haft problem med kylskåp som inte håller temperaturen, tyvärr är det så att (oftast billigare) kylskåp har en annan teknik som inte får till ett bra luftflöde och då blir det som du beskriver med ibland för varmt och ibland fryser det. Tyvärr fryser det en del även med dyrare kylskåp men inte alls lika ofta. Det du kan göra förutom att köpa nytt kylskåp är att inte ha så fullt i kylen, då händer det inte lika ofta, men det händer. Grönsaker mår oftast bäst i ca 12 grader så tyvärr är det omöjligt att göra både kött, mejeri och grönsaker nöjda i ett kylskåp. Idealiskt är att ha en matkällare/vinkällare på ca 12°C där man förvarar grönsaker och så ha 4°C i kylskåpet. Tyvärr är det ju inte många som har den möjligheten.
✏️ Skrivet av Linda
Forts. från föregående kommentar...

Jag har lagat mat och bott själv sedan 1999, skulle gissa på att problemen började för ca 5-7 år sedan.
Har testat olika butiker i hela länet, olika butikskedjor, egenmald i färs i butik och vaccumförpackad.

Har även köpt nötfärs några gånger och EN gång fick jag bra färs som gick att äta efter upptining.
På den tiden köpte vi Coop X-tras egenmalda färs; fick reklamera den ofta, då den var härsken, trots enligt datumet mald samma dag, skulle hålla 48 h. Den höll aldrig i 24 h, snarare 12.

2 pers blev helt galna, skällde ut oss inför hela butiken vid 2 olika tillfällen när vi skulle reklamera färs, för att vi ens VÅGADE påstå att de hade dåligt kött från början + att hållbarheten borde ändras till 24 h.

För trots obruten kylkedja, då vi har kylväska så fort värmen kommer, kände vi stanken från härsken färs redan i kassakön, hade inte ens hunnit betala då, så inga dubbla pengar där!!😳
Då tillkallade kassörskan nyanställda butikschefen, som inte ens SETT oss, utan bara hört skvaller från bitterfittorna! Hon började gasta oss rakt i ansiktet, hur giriga och värdelösa vi var, bara var ute efter mer pengar osv.
Det hördes över hela butiken och 2 ggr i samma butik så blir man utskämd i en liten skvallerhåla! 😡
De anser alltså att vi vill ha pengar, då butiken kör med 200% färskvarugaranti; "Om du inte är nöjd får du dubbla pengarna tillbaka, utan diskussioner". Ha! 🙄😡
Då hade vi SLÄNGT dålig färs 2/3 av gångerna, just för att SLIPPA reklamera, då de från första början var sura & otrevliga varje gång vi reklamerade färskvaror!
Alltså reklamerade vi inte bara fäskfärs och inte särskilt ofta, men jag vill ha fin, god ÄTBAR mat för de höga priser som den butiken tar ut för att finansiera alla sina utbyggnader! 😡
Vi som "medlemmar" äger också en del av Coop, som det står på en skylt i butiken, det känns som ett jävla hån & hyckleri när BUTIKSCHEFEN beter sig så. 😡

Men HON nedlåter sig inte att jobba i butiken särskilt ofta, t ex har aldrig suttit i kassan som alla andra anställda gör, så varför ska hon ha ett så högavlönat jobb?
Istället springer hon runt i stan och roar sig, äter t ex gratis, blir fotad i alla möjliga sammanhang (hon MÅSTE BARA tydligen synas överallt) och tror hon är en av "storfräsarna" i stan som är "extra fin och duktig" som människa!

Tvärtom, vet jag & min syster, som inte ens fick en ursäkt när jag ringde till Coop centralt och berättade allt 😟
De lovade ändå att ta tag i det och ringa tillbaka. Men de/kvinnan jag pratade med, trodde tydligen hellre på butikschefens version = lögner än min & min systers (även resten av personalen tycks ju avsky oss) istället, eftersom det nu har gått ca 2 år utan ett samtal och INGET av den kompensation som utlovades har dykt upp! Dålig stil Coop! 😟😡

Behöver jag säga att vi bara nödhandlar där nu? Går ju ändå aldrig att köpa kött där och andra saker från t ex charken & grillen.

Om inte alla inom kommunen hade varit korrupta i den här hålan, hade den där Coop-butiken fått stänga ner för länge sedan, pga matförgiftningar och härsken mat. Undrar hur många gamla och sjuka som har varit på väg att dö av deras skitmat?!! 😡
✏️ Skrivet av Linda
Är det någon som befinner sig i min situation:
jag fryser in nymald, tyvärr numera endast grovmalen vaccumpackad färs, för ICA Maxi säljer inte längre nymald fläskfärs från en uppfödare i närheten, och pga en viss anledning så köper vi aldrig kött längre från Coop X-tra, som ligger mindre än 5 min från vår lägenhet.

I själva verket så nödhandlar vi bara där numera, trots att det tar minst 15 min att gå till ICA Maxi och det är tungt att få hem varorna när man har kronisk, svår smärta i hela kroppen och t ex artros i fingrar och en fotled. Har tyvärr inte råd med hemleverans.

Fläskfärsen är alltid så mager som möjligt, luktlös, fryses in i platta paket med max 400-500 gram. De ligger aldrig längre än 2-3 mån i frysen.

De tinas upp i kylskåpet under natten el i kallt vatten i rumstemperatur, men är ff kall när den tinat, och åker direkt in i kylskåpet om den inte strax ska stekas.

MEN VARJE GÅNG så både LUKTAR OCH SMAKAR fläskfärsen VIDRIGT efter tillagning när den har varit fryst! 🤢

Varför?!! Färsen ligger max 2-3 mån i frysen, som alltid har -18-20 grader. Frysen är visserligen ca 15 år gammal, men tycks fungera normalt.

Kylskåpet har 5+grader och det är ca 1 år gammalt, men vi ff EXAKT samma problem som med det gamla; på bara 24 h kan tempen gå upp till ca 10+grader, sedan sjunker det ner under 0 grader, och då fryser allt sönder, även i grönsakslådan längst ner😟

Vi får alltid slänga massor av mat som har fryst sönder och vi bor i hyresrätt, så hyresvärden har tröttnat på att vi klagar på ett NYTT kylskåp också, och säger bara att vi måste höja till minst 8-10+grader, vilket jag inte vill! Vill ha kall yoghurt, mjölk, dryck och maten får kortare hållbarhet osv.

Och det hjälper ändå inte, tempen stiger och sjunker rejält under 24 h, flera ggr/veckan, särskilt när vi har storhandlat och kylskåpet är fullt.
Hyresvärden påstod att det gamla kylskåpet var felfritt, så de vill inte ens kontrollera det nya.😟

Beror smaken på den frysta, upptinade färsen på frysen och/eller kylskåpet?

Eller på själva färsen trots att den var fin och luktlös vid infrysningen? Både nymald (samma dag) i butik och vaccumförpackad fläskfärs smakar lika illa efter upptining. Det är jobbigt att numera aldrig kunna frysa in fläskfärs 😟

Dock så blir det inga fel på mina hamburgare, av finmald, relativt mager högrevsfärs och lite kryddor.
Jag gör dem färdiga, fryser in i plastfolie styckvis och lägger sedan i en fryspåse.
De kan bli lite frysskadade i kanterna, men smakar och luktar aldrig illa. Steker dem frysta, men smaken är alltid ok, men ALDRIG på den stekta fläskfärsen 😟

Har märkt att det började vid en viss tidsperiod, för flera år sedan.
Mina föräldrar som bor i villa på annan ort har samma problem och de äter nog också bara fläskfärs. Köpt i annan Coop/ICA-butik, men förmodligen alltid vaccumförpackad färs.
Deras frys är också gammal, men de tycker den fungerar normalt.

Kan frysen vara vår gemensamma bov när det gäller fryst fläskfärs?
Men varför påverkas inte högrevshamburgarna på samma sätt, och all annan mat vi har i frysen?!

Visa alla kommentarer